Annons:

Minns ni snowboardåkare som blev jagad av en björn, eller killen i Sydneys hamn som simmade ifrån en haj? Lejonet som attackerade en jagare eller tjejen som precis slapp undan en träff med blixten? Sorry, men allt var helt fejkat och del av ett kommersiellt experiment.

Youtubeklippen var några av årets absolut mest delade och letade även sig in på nyhetsredaktioner över hela världen. NBC, FOX, CBS, CNN var bara några av de stora giganterna som visade klippen. Inte ens the Guardian eller Time Magazine kunde låta bli. Enbart på Youtube rör det sig om sammanlagt ca 250 miljoner visningar, and counting…

Allt var en frukt av ett experiment som utfördes av den australiensiska studion The Woolshed Co. Åtta filmer under två år. ”Det var ett socialt experiment där vi vill utforska processerna bakom skapandet och delandet av nya medier. Vi vill förstå hur man skapar högt delbart innehåll som når en världspublik och blir en snackis. Utan att påverkas av annonspengar och PR strategier”, säger Dave Christison från The Woolshed Co.

Ett PR trick för att lära sig hur man gör bättre PR helt enkelt, cyniskt kan tyckas, men i jakten på likes, klicks och delningar är det knappast mycket som är heligt.

Vi har länge ganska vana vid att bilder kan vara manipulerade, men när det gäller film så har mer avancerade effekter varit förbehållna större hollywoodstudios. Men idag är allt mycket enklare och mycket kan göras med relativt enkla program i enkla datorer.

The Woolshed släppte i somras en video där de avslöjar fejken, den har dock bara fått en liten bråkdel visningar jämfört med originalen. Är det sanningen vi inte vill ha?

Att tänka själv är nog ett fortsatt bra recept, för vem vet, inte ens denna artikel kanske är sann?

 

 

Om skribenten

Daniel Breece
Chefredaktör

Liknande inlägg