Annons:

Elizabet ”Bettan” Nitz har alltid älskat skidåkning. Familjen åkte mycket skidor under uppväxten och efter gymnasiet gjorde hon ett par säsonger i St Anton. Nu gör hon sin andra säsong som pistör i Ramundbergets Skidpatrull. 

Elizabet studerade till Fjäll- & Vildmarksledare på Malungs Folkhögskola. Under utbildningen åkte hon mycket skidor, lärde sig mer om friluftsteknik och arrangerade även topptursresor för sina klasskamrater. På eget initiativ gick hon en Wilderness First Responder (WFR) hos NOLS hösten 2016 för att ytterligare fördjupa sina kunskaper inom vildmarksmedicin. Skoterkörkort ingår inte i SLAO:s pistörutbildning utan det fixade Elizabet själv.

Foto: Elizabet Nitz

Alla Elizabets praktikveckor tillbringade hon hos olika skidpatruller och målet att få jobb hos en av dem efteråt var tydligt. Att det blev Ramundbergets Skidpatrull som fick hennes tid efter utbildningen var ingen slump. Anläggningens pistörer är kända för att åka mycket skidor som komplement till arbetsfordonet skoter då området är kompakt och med välplacerade pister utan långa transportsträckor mellan. Offpistområdet Osthang lockar dessutom många äventyrssugna skidåkare som vill slippa trängas i backarna och där hänger Elizabet gärna även på lediga dagar.

Vem kan bli pistör?
Det är lite speciellt eftersom de flesta först får ett jobb av en specifik anläggning och sedan skickar anläggningen dem på SLAO:s skidpatrull-utbildning. Så det gäller att ha goda kontakter. Det finns inga specifika förkunskapskrav mer än att du skall vara minst fyllda tjugoett år samt ha en grundläggande första hjälpen-utbildning för terräng. Under den tolv dagar långa utbildningen är det huvudsakligen fokus på första hjälpen och omhändertagande. Allt annat som skidpatrullen gör lär man sig eftersom ute på anläggningen.

Hur ser en typisk dag ut för skidpatrullen?
På morgonen är vi bland de första på plats. Pistmaskinsförarna har varit uppe och jobbat sedan fyra på morgonen så då kollar vi att de har gjort ett bra jobb, kontrollerar alla nödstopp i liftarna, sätter upp nät och varningsskyltar med mera. Under dagen ser vi till att vara synliga i backen, åker runt och kontrollerar säkerheten samt fungerar lite som vaktmästare i backen. Vi plockar upp skräp, tömmer sopor, snyggar till skogsområdena och ser till att liftvärdarna har allt de behöver för att göra ett bra jobb. Skulle olyckan vara framme och någon skadar sig i backen så är vi först på plats och gör ett första omhändertagande samt om det behövs transporterar dem till läkare med skoter eller skidpulka.

Hur ser anställningsformen ut och vad tjänar en pistör?
De flesta pistörer är säsongsanställda på timbasis enligt HRF-avtal. I Ramundberget har vi också en fast anställd ur skidpatrullen som på sommaren sköter cykelleder med mera.

Vad är det bästa med att vara pistör?
Skidåkningen! Att vi får vara ute så mycket är helt underbart. Det är också såklart väldigt tillfredställande att kunna hjälpa till när det behövs. Det är oftast inte mycket som behövs för att människor ska bli väldigt tacksamma. (Amanda: Jag kan intyga! Under min praktik hos skidpatrullen har jag bland annat skjutsat ner en liten pojke som missade sista liften. Det gjorde hans dag att få åka skoter.)

Vad är det sämsta?
Att folk skadar sig är aldrig kul. Under försäsong kan det också vara väldigt mörkt. Det kan kännas lite tungt när solen inte är uppe så mycket men det kompenseras verkligen nu under de ljusa och fina vårmånaderna!


Hur samverkar skidpatrullen med övrig personal i skidanläggningen?
Vi har tät samverkan mellan alla i anläggningen och här i Ramundberget är det väldigt god stämning. För att allt ska flyta på smidigt är det viktigt att alla samarbetar och sköter sin del samt hjälper varandra när det behövs. Värdskap, natur och historien är våra värdeord och det är bland annat därför vi i skidpatrullen åker upp och tänder i stugorna åt luftvärdarna på morgonen så att de har det varmt och mysigt när de kommer. Skidpatrullen är också arbetsledare för alla som jobbar i liftsystemet så det är vår uppgift att se till att dem har det bra och är glada, byta av dem för fika- och toapauser när det behövs med mera.

Vad gör en pistör på sommaren?
Det är väldigt olika. De flesta varvar med andra anställningar. Jag jobbar sommarsäsongerna med kajakguidning i centrala Stockholm. De andra i patrullen här jobbar som snickare och målare.

Finns det någon vidareutbildning eller andra ”karriärssteg” som många pistörer drömmer om?
Nej, inte vad jag vet men vartannat år behöver vi genomföra en repetitionskurs på ett par dagar för att behålla licensen.

Har du själv några andra spännande framtidsdrömmar?
Jag vill gärna göra någon säsong till här i Ramundberget och sen vill jag nog plugga vidare. Sjukvård och allt som har med kroppen att göra är väldigt spännande så kanske blir det naprapat eller ambulanssjuksköterska.

Här kan du läsa mer om pistöryrket och den tolv dagar långa Skidpatrull-utbildningen som SLAO ger.
Ramundbergets Skidpatrull kan du följa på deras Instagramkonto.

Tack för din tid Elizabet och tack för att jag får hänga med er i vackra Ramundberget – och lära mig massor!