Jag passerade gränsen mot Makedonien tidig solig morgon. Därefter väntade cirka 30 km till dess att jag var i Tetovo, staden för mitt möte med Beti, min nästa äventyrsvän. Tillsammans har vi kämpat oss upp för långa långa uppförslutningar, cyklat längs floder, sjöar och grönska samt varit omgivna av berg.

JJ.MK.BIKEWATER

Må låta som en upprepelse, men också Beti, min Makedonska äventyrsvän, mötte upp med ett glatt leende och en härlig energi. Hon kom med sin cykel och sin lite för tunga ryggsäck. Efter en varsin kebab satte vi av. Och Beti satte av kvickt som den, kände där och då att jag nog skulle sacka hennes tempo, men den flygande starten var som tur var bara för att komma ifrån stadstrafiken.

JJ.MK.BETI.JJ

Vi cyklade längs relativt flacka vägar, men med berg i alla riktningar. Vi passerade flera små byar innan vi till slut kom fram till foten av vad som skulle visa sig vara en rätt massiv uppförsbacke. Stannade vid ett hotell och tog en kaffe och fyllde vattenflaskorna, sen trampade vi vidare uppför. Det var verkligen vackert med mycket grönska och vidsträckta vyer. Vårt mål för natten var Mavrovo lake och att komma dit innan mörkret.

Beti, liksom jag själv, kämpade tappert uppför. Dock blev hon alltmer slut och jag tog hennes rygga och vi fortsatte. Det blev många pauser och vi kom allt närmare mörkrets timma. Men vi fortsatte, vi ville till vattnet och vi ville till Mavrovo by för att proviantera. Efter klockan 20 och efter solens nedgång nådde vi till slut toppen, nu väntade utför hela vägen till Mavrovo. Och det var en vacker nerförstur med utsikt över Mavrovo lake i skymningen.

Framme i Mavrovo köptes frukt, termosen fylldes med varmt vatten och vi fick tips om plats är sätta upp tältet. Var en vacker plats nere vid vattnet med ända kruxet att det var en sablans massa trappsteg hela vägen ner, upp och ner för att ta väskor och cykel i omgångar. Var nu helt mörkt och tältet sattes upp i sken av en handledslampa som jag fick innan äventyret. Beti hade blivit illamående och upp kom lite av osten vi ätit vid tidigare paus. Bra då det fick henne att piggna till lite. Vi tog ett bad i bäckmörkret, sen direkt ner i sovsäcken för Beti medan jag hungrig som en varg åt en portion frystorkat från Outmeals.

JJ.MK.TENT

JJ.MK.BETI

Morgonen efter var Beti som tur var välmående igen. Vi tog en lång frukost med frukt, te och kakor vid vattnet innan vi packade ihop och släpade upp alla saker för alla trappor. Sen fortsatte vi cykla utför i magiskt vacker natur. Vägen kantades av allt ifrån höga klippor till vyer över berg långt borta. Det var grönt och frodigt och en flod följde vår väg hela vägen till Debar, denna dagens mål. Där fick jag möta Betis hela familj, sen också hela hennes släkt i samband med ett firande för hennes kusin.

JJ.MK.ONBIKE

Efter en slapp förmiddag for jag dagen efter vidare, nu solo igen. Fortsatte längs vatten och kom till byn Struga, Ohrid lake och sen också Ohrid by. Mina bromsar hade varit dåliga några dagar, inte kunnat stanna utför, men nu höll jag till och med på att cykla in i bromsade bilar på plan mark. Insåg att jag behövde åtgärda detta pronto och föll sig mycket väl ut i Ohrid. Frågade i en cykelbutik, de tipsade om ett ställe och en äldre herre cyklade med och visade vägen, väl där var det en kille som tog med mig till hans cykelservice 500 meter bort. Med bromsar som nya, nypumpade däck och smord kedja for jag vidare mot Bitola och den Grekiska gränsen. Och jag avslutade min tid i Makedonien med en tältplats i toppklass!

JJ.MK.BIKEFIX

Om skribenten

Johanna Johansson

I juli intar Johanna Johansson cykelsadeln för att ta sig cirka 300 mil genom östra Europa. Hon ska cykla från Gdansk till Aten, korsa sju länder samt genomföra ett mini-äventyr med en kvinna från respektive land. För detta äventyr har hon också tilldelats stipendium för ”Årets äventyr 2016”. Länderna hon kommer att korsa är Polen, Slovakien, Ungern, Serbien, Kosovo, Makedonien och Grekland och hon kommer att lämna en rapport från varje land där hon berättar om intryck, möten, utmaningar och hur cyklingen fortgår.