Annons:

En nära vän till mig beskriver friluftsliv på vintern som att röra sig med tiden i ett timglas. Du är hela tiden på din vakt och behöver ligga steget före för att inte bli överraskad av vädrets makter. 

Kyla är en kraftig stressfaktor för kroppen så se till att alltid ha tillgång till värmekällor och skydd. Saker tar också mer tid på vintern när vi har mycket kläder på oss, otympliga tumvantar med mera – så ha tålamod med dig själv och andra!

Lager på lager
En gammal sanning som gäller än. Klä dig lager på lager. Se till att ha tillräckligt med utrymme mellan klädlagren för att det skall kunna skapas ”fickor” med varm luft. Innerlagret bildar det första, isolerande luftlagret. Mellanlagret bildar den stora isolerande luftspalten och ytterlagret skyddar mot väder och vind.

Kom ihåg att klädsel och hur varm eller kall du är är ytterst individuellt. Lita därför inte blint på någons råd kring hur mycket eller vilken klädsel som är rätt vid en specifik temperatur utan testa dig fram själv.

”Svettas du så dör du!”
Ovanstående har blivit något av ett stående skämt i fjälledarklassen. Det finns fyra olika sätt för kroppen att förlora värme. Ledning (t.ex. när du håller i kall metall), strålning (t.ex. när du tar av dig mössan och din kroppsvärme strålar ut), avdunstning (svett) och strömning av luftlagret (vind). För att undvika att leda bort värmen från kroppen är det bra att tejpa all metall du kommer att hålla i. Termosar, spadhandtag, stavar etc kan isoleras med sporttejp. Glöm inte heller smådetaljer som baksidan av sportklockan eller metallsmycken om du har sådana. Piercings kan tillfälligt bytas mot plast.

Orka göra rätt. Även om du inte märker att du är svettig så är du sannolikt det. Byt underställ och strumpor när du kommer fram för dagen om du vet med dig att du svettas mycket och byt definitivt innan sovdags. Längst ner i min sovsäck bor ett par mysiga sockor och ett underställ som bara används på natten. Det är också en sista säkerhet om allting annat skulle bli blött eller gå sönder.

Huttring är ett effektivt sätt för kroppen att värma upp sig när den är nedkyld men det tar otroligt mycket energi så kommer du till det stadiet är det läge att agera snabbt för att få upp värmen igen.

Vindens kyleffekt
Minska tiden du exponerar dig för vind och kyla vid exempelvis ombyte, toabesök (jag har börjat experimentera med en GoGirl kisstratt för att slippa sitta med rumpan bar i stormen), utrustningsfixande som kräver finlir utan vantar med mera. Ha rutiner för hur du gör saker och i vilken ordningsföljd så blir livet lättare!

På SMHI:s hemsida kan du se en matris över vindens kyleffekt beroende på temperatur och vindhastighet.

Mat och vätska
Törstsignalerna blir svagare vid kallt väder, vilket gör det ännu viktigare med rutiner. Mitt tips är att variera drycken och gärna tillsätta lite smak på vattnet så att det blir lättare att få i sig. Ta elektrolyter eller vätskeersättning i förebyggande syfte det sista du gör innan du går till sängs snarare än att vänta tills skadan redan är skedd. På så vis hjälper du också kroppen att reparera sig under natten. Försök dricka lite och ofta snarare än mycket på en gång. Ca 2-3 dl varje halvtimme kan vara en riktlinje. Att ha vätskan lättillgängligt kommer att hjälpa dig att hålla rutinen.

Ät och drick varmt om möjligt då det kräver mindre energi av kroppen. Kall mat kan i värsta fall leda till diarré och kramper. Fettrikt är bra då den energin utsöndras långsamt och håller dig mätt länge. Ett fettrikt kvällsmål innan läggdags bestående av exempelvis nötter kan göra att du håller värmen bättre under natten. Kokosolja är en superprodukt som jag använder både till matlagning och som hudkräm på tur och en klick kokosolja i morgongröten gör den helt klart matigare!

Att ha kokat vatten redo i en termos på morgonen är bland det bästa tycker jag. Mysigt att starta dagen med en kopp kaffe och en skål gröt i sovsäckens värme.

Se också till att ha mycket snabb energi lättillgängligt under dagen. För min del innebär det att jag så gott som alltid har en energikaka eller dylikt i ena benfickan om jag av någon anledning skulle hamna i en situation där jag behöver kunna få i mig något snabbt utan att det ska bli en lång process där jag behöver ta av ryggsäcken.

Hygien
Alkogel och handsprit i kall miljö riskerar att ge lokala kylskador när spriten avdunstar. Använd istället en hård tvålbit och varmt vatten samt däremellan våtservetter (förvara enstycksförpackade nära kroppen så fryser de inte). Tvättning och eventuell rakning ska ske på kvällen så att kroppens naturliga fettlager hinner återbildas innan du utsätter huden för vind och kyla. Svenska försvaret har en bra instruktion på så kallad 5-punktstvätt (ansikte, armhålor, händer, skrev och fötter) i fält. Jag testade själv fempunktstvätten nu i veckan när vi var ute en vecka i minusgrader och jag kan ju säga att det känns riktigt fräscht och skönt efteråt. Upplever också att kroppen sätter igång och producerar extra värme när den utsätts för den snabba köldexponering som tvätten innebär (eftersom du tar av dig kläderna och blöter ned huden).

Mens på fjället är lite extra bökigt vintertid men en menskopp, våtservetter och en flaska ljummet vatten löser det mesta. Och en ängels tålamod. Sju lager kläder, halv storm och en meter snö att pulsa i kräver sin superkvinna. Är ni ute ett stort gäng kan det vara en idé att göra en separat kiss-toa för damerna då just detta bestyr tar lite längre tid samt eventuellt efterlämnar ett smärre blodbad (ta med lavinspaden för att snygga till efter dig).

Kom ihåg att ta med ditt skräp! Våtservetter bryts inte ned i naturen, så ha med dig extra plastpåsar för skräpförvaring. Toapapper bränns på plats eller tas med.

Övriga tips och trix
Så var det då det eviga problemet med fukt och kondens på sovsäcken. Min bästa lösning hittills är att ta med en gammal lätt fleecefilt från IKEA och lägga den som en haklapp ovanpå sovsäckens framsida. Jag sover på rygg och min varma utandningsluft fångas på så vis upp av fleecefilten som lätt kan hängas upp och torkas under nästkommande dag.

Två små Nalgene-flaskor är perfekta att ha för att värma upp frusna pjäxor, torka blöta handskar eller mysa med i sovsäcken!

Snöra upp kängorna/pjäxorna ordentligt innan du går och lägger dig så blir det lättare att få i fötterna på morgonen. Vissa förespråkar att sova med skorna i sovsäcken. Jag brukar inte göra det men tar alltid ur innerskon och ser till att den torkar till morgonen.

Termosar kan man nästan inte få för många av. Det är väldigt skönt att veta att du snabbt kan få i dig något varmt.

Till sist…
– Tänk acklimatisering! Precis som det tar tid för kroppen att lära sig att fungera i extrem värme så är det även med kylan. Till viss del kan vi vänja oss och fungera bättre även i extrem kyla.

– Det sitter i huvudet. Var inte rädd för kylan. Ligg steget före och var förberedd.

– Gränsen för storm går vid ungefär 25 m/sek. Det är ingen god idé att vistas på fjället i hårt väder vintertid. Håll dig uppdaterad kring väderprognoser och gräv ned dig i nödbivack i god tid om storm är i antågande.

– Testa, testa, testa och lär känna dig själv och dina prylar. Det finns inga genvägar!

– Det är roligt att vara ute i snö. Passa på och njut av skidåkning, fina gnistrande vyer och snöskulptering!

Har du några supertips att dela med dig av för turer vintertid? Hör gärna av dig!

Om skribenten

Amanda Mannervik

Innovationsvetare och coach som nu vidareutbildar sig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola i södra Lappland. Upptäcker gärna vackra platser i löparskorna, både på egen hand och tillsammans med andra. På Outside Sweden bloggar hon om en bransch i förändring, kärleken till naturen, uthållighetssport samt produktinnovation inom outdoor. Vill bjuda dig som läsare på inspiration, fördjupad kunskap och utmana till nya tankar. 

Liknande inlägg