Annons:

Expanderande Thule satsar 20 miljoner kronor på ett globalt testcenter mitt i djupaste Småland. Här simuleras allt från kuperad terräng till arktisk kyla och stekande sol.

När jag kör in i den lilla byn Hillerstorp vars största attraktion är en järnvägsövergång undrar jag nästan om jag hamnat rätt. Men
 så ser jag det breda ut sig. Thules, i sammanhanget, gigantiska fabrik. När man stiger in blir man lätt förundrad över att takräcket som sitter på tusentals bilar runt om i världen tillverkas här mitt i djupaste Småland.

Idag är Thule mer än biltillbehör och takboxar. Under vinjetten ”bring your life” har produktionen expanderat till att innehålla bland annat tekniska ryggsäckar, barnvagnar och vattentäta mobilskal. De flesta av de där sakerna tillverkas inte här utan på fabriker i Europa, USA och Brasilien. Men här i Hillerstorp ligger ett nytt och nyligen utvidgat testcenter som företaget just investerat 20 miljoner i. Men varför här, långt ute i den småländska skogen?

”Detta grundades 1942 och jag gillar historiken, jag gillar var vi kommer ifrån. Vi satsar miljoner på detta nu och det blir ganska meningslöst om du inte har ingenjörer som kan använda det, men här finns otroligt bra förutsättningar att göra det bra”, säger en leende och energisk vd Magnus Welander på bred malmöitiska.

Testchefen Erik Gustavsson

Testchefen Erik Gustavsson.

Det nya testcentret sträcker ut sig över motsvarigheten till ett dussin normalstora villatomter. Allt belamrat med högteknologiska testmaskiner. I en muterad variant av ett solarium utsätts plasten till en takbox för en simulerad stekande saharisk sol. En cykelhållare utsätts i en frysbox för en mycket lång sibirisk vinter, en barnvagn studsar fram genom ett fiktivt ultramaraton på kullersten och en robotvariant av ett barn studsar fram och tillbaka i en barnsits. Här görs även diverse former av fall-, krock-, stöt- och hållfasthetstester. Dels utgör dessa standardtester, det som krävs för att produkter ska kunna godkännas enligt diverse förordningar. Men Thule tar det även ett steg längre och gör extrema och långtgående tester utifrån egna standarder. Vid de olika testerna simuleras sammanlagt motsvarande 5,6 miljoner kilometer bilkörning. Allt kompletteras även med produkttester i verkliga miljöer.

Thules testcenter

Robotvarianten av ett stökigt barn.

Hillerstorp är också en plats där testandet möter innovation, design och produktutveckling.

”Tidigare var många produkter mest inriktade på funktion, nu handlar det allt mer om design vilket ställer helt nya krav på produktutvecklingen”, säger testchefen Erik Gustavsson.

Med tanke på hur snabbt alla våra prylar utvecklas blir det även viktigt för Thule att deras produkter hänger med i utvecklingen, fatbikes och e-bikes är kanske de bästa exemplen. Parallellt med det ökar kraven på funktionalitet och lägre vikt.

”Just för att vi i huvudsak testar inhouse kan vi snabba upp produktutvecklingen, höja kraven och snabbare komma ut med nya produkter på marknaden. Processen bidrar även till att skapa mer optimala industrier och mindre onödigt materialflöde”, säger Erik Gustavsson.

THULE GROUP

Omsättning: 4,7 miljarder kronor.

Antal anställda: Thule Group har
 260 anställda i Hillerstorp varav
 55 personer arbetar med produktutveckling, design och testning i Thule Test Center.

Antal dagar som behövs för simulering av ett års bilkörning: En dag.

Två års exponering i extremt solljus simuleras på: Två månader.