Annons:
Att swimrun har växt extremt mycket de senaste två åren är det bara att konstatera. Och den svenska sporten sprider sig sakta men säkert runt om i världen. Vissa personer tänjer på säsongen mer än andra. Nils Zätterström, en av grundarna till Ångaloppet, är en av dem.

Varför swimrun på vintern?
Det är otroligt häftigt att komma ut på vintern. Jag är med och hyr en stuga där ute och för att ta sig dit på vintern måste man hoppa i plurret. Jag har kört swimrun på vintern de senaste tre åren men i år är det första året som jag har med en surfbräda. Det finns egentligen inga vettiga ryggor till swimrun, ryggor som både flyter bra och som sitter bra på ryggen under löpningen. Men surfbrädan fungerade superbra.”

Det låter kallt?
”Det är många som luras av att det ser kallt ut, men det är egentligen inte så kallt. Jag sysslade med vågsurfing innan och har man bara bra våtdräkter så går det bra. Det är ansiktet som kan bli lite kallt, men jag crawlar med huvudet ovanför vattenytan.”

Den svenska swimrunsäsongen drar i gång nu snart. Har du ens säsonger?
”Det beror lite på vad man menar. Om du tränar med en sommardräkt tycker jag själv att det är helt okej att träna swimrun från tolv grader. I början och slutet av säsongen, när det är som kallast simmar jag gärna lite kortare sträckor. Men från maj till oktober är det helt okej att köra med sommarvåtdräkt i Sverige tycker jag.”

Vinter vs. sommar?
”Jag gillar upplevelsen på vintern, att kunna ta mig till ställen vintertid som jag inte kommer till annars. Men det är klart att sommaren är bättre. Det är mer kompisar ute och det blir mindre utrustning (tjockare våtdräkt, handskar, sockor, isdubbar och säkerhetslina är lämpligt vintertid). Samt att du med en vintervåtdräkt får ett ganska konstigt vattenläge också.

Kan vi räkna med ett Ångaloppet winter edition?
Det finns så många aspekter som spelar in där, med bland annat säkerhet. Jag tror att jag kanske är mer intresserad av att dra ihop ett stort gäng och sticka ut och köra, utan att det är tävling. Men man ska aldrig säga aldrig.

Fem tips på hur du blir bättre på swimrun (sommartid), enligt Nils Zätterström:
1. Simma. Här har de flesta någonting att hämta. Utnyttja den här kallaren perioden till att lägga tid i bassängen. Bli vattenvan och träna teknik.
2. Träna tillsammans. De flesta tävlingarna sker parvis. Se till att träna regelbundet med din lagkamrat på alla typer av pass. Fundera på: Känner ni varandra ordentligt när blodsockret sjunker? Det handlar om att hela laget ska ta sig över mållinjen.
3. Växlingar. På tävling är det en hel del växlingar och här finns tid att hämta. Få med dig fart från löpningen och kom i gång med simningen snabbt och vice versa.
4. Utrustningen. Det kommer mer och mer swimrunspecifik utrustning på marknaden. Se till att du verkligen kan din utrustning på tävling. Generellt har folk för stora paddlar och det sliter på axlarna. Det blir som att cykla med en för tung växel när du blir trött.
5. Yttre omständigheter. Generellt: Träna på det du kan påverka. Men för att optimera dina chanser vid eventuellt dåligt väder kan du vänja dig vid olika förutsättningar. Var ute när det är kallt och regnar till exempel. Då kommer inte kylan att bli ett stort problem.

En respons