Jag landade precis i Sverige efter tre veckors praktik hos Guillermo på Outdoor Sports Agency på norra Gran Canaria. För tillfället konsultar han fyra timmar per dag hos Ocean Side Surf GC i Las Palmas med att ha hand om deras Stand-Up Paddleboard (SUP)-kontor med uthyrning och klasser. Jag följde med och lärde mig paddling, upplägg på nybörjarklasser samt fick även hålla en egen klass.

På Playa de las Canteras i Las Palmas, Gran Canaria funkar det att paddla hela året men september är exceptionellt bra, då vattnet är väldigt platt. Stranden är ungefär tre kilometer lång så under ett vanligt pass på ca 1,5-2 timmar får man lätt ihop över sex kilometer även om man paddlar lugnt.

Börja paddla
På en nybörjarlektion startar vi på stranden. Där går vi kort igenom de olika delarna på brädan, mäter ut paddelns längd, värmer upp och visar och tränar paddelteknik. Att få in en bra paddelteknik från början är viktigt då det är den som klienten kommer att falla tillbaka till då den blir trött eller rädd. Vi går igenom position och balans på brädan och hur man tar sig upp från knäsittande paddling till stående. Efter det förevisar vi detta snabbt i vattnet innan det är dags för deltagarna att själva hoppa i vattnet med sina brädor.

Hitta en bra position på brädan.

Att välja storlek och typ av bräda
Ocean Side jobbar med flera olika märken och storlekar på SUP-brädor. Nybörjaren som kommer får oftast börja på en stor allroundbräda från märket Naish. Den är både lång, bred och hög och ligger stabilt i vattnet. Brädorna mäts i feet (exempelvis 9,8 feet som flera av våra brädor är) och volym (liter).
Beroende på vad brädan ska användas till så kan den se väldigt olika ut. Det finns alltifrån små, lätta brädor att leka i vågorna med till långa, smala och spetsiga långtursbrädor. De som tävlar i paddleboard har också en speciell typ av bräda som går snabbt i vattnet. Det finns även uppblåsbara brädor men på Oceanside finns bara de hårda varianterna. Inköparen på Ocean Side gillar inte de uppblåsbara brädorna eftersom han tycker de blir för instabila och inte glider lika bra på vattnet. Fördelen med att skaffa en uppblåsbar bräda är ju helt klart när det kommer till transport och förvaring.
Att tänka på innan du ger dig ut i vattnet
Innan en ger sig ut och paddlar är det viktigt att känna till området. För Playa de las Canteras gäller det bland annat att ha koll på vinden, tidvattnet samt att hålla sig till de anvisade områdena för att paddla in och ut från stranden för att inte störa badgästerna. Paddelklasserna på Ocean Side läggs utifrån tidvattenstrender. Med nybörjare är det bäst att gå ut när det är lågvatten. Vattnet är oftast lugnt, en kan se fina färgglada fiskar och det känns inte lika skrämmande att trilla i när vattnet inte är lika djupt. Andra väntar medvetet på högvatten och vågor för att ge sig ut och leka.

En bra app/sida för att hålla koll på tidvatten och stormar är magicseaweed.com som även har en del surftips.

SUP = den perfekta prehabträningen för traillöpare?
I omgångar har jag stått där på gymet och balanserat på ett ben på en bosuboll för att stärka anklarna så de ska klara av långa dagar på tekniska stigar. Ofta har den träningen skett först efter att jag dragit på mig någon typ av överbelastningsskada. På SUP-brädan får hela kroppen en omgång av balansträning. Fötter, knän, inre magmuskler aktiveras och bröstkorgen öppnas av paddeltagen. Jag kan inte tänka mig ett bättre och roligare sätt att göra den här typen av balansträning!
Svenska äventyrare på SUP
För mig var det första gången på paddleboard under min vistelse på Gran Canaria men det har varit en trend i Sverige och utomlands de senaste åren och flera svenska äventyrare har setts på SUP, däribland Oskar Kihlborg som paddlade SUP mellan Visby och Stockholm, Stefan Bellika som paddlade med sin hund Mansi på Vindelälven och 365äventyr-Louise som körde SUP-yoga som ett av sina vardagsäventyr. I detta nu håller dessutom min bloggkollega Marcus Aspsjö på med sitt soloäventyr där han ska paddla SUP längst den 300 kilometer långa Yukon-floden genom Kanada och Alaska.
Paddeldrömmar
Jag drömmer om långäventyr på SUP. Att ta sig fram över havsvidder eller längst med älvar och lyckas nå en ny destination. Det, men också att glida fram på en stilla sjö och bara andas. Utmana balansen med yogapositioner. Precis som det går att att ta havsvågor borde det väl gå fint att paddla i de vilda älvarna här i norra Sverige?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras