Annons:

Scott Cole är en erfaren multisportare, coach, föreläsare och nu även nybliven tävlingsledare för Åre Extreme Challenge. Jag passade på att ta en kaffe med honom i källaren på det co-working space i centrala Östersund där han hyr in sig. Scott delar med sig av värdefulla tips för förstagångs-multisportaren och bjuder dessutom på ett oväntat recept på den enligt honom optimala tävlingsmaten.

Åre Extreme Challenge är en multisporttävling bestående av grenarna kajak, MTB och löpning. Du kan tävla i solo-, duo- (herr, dam eller mix) eller stafettklass (lag).

Grattis till ditt nya uppdrag Scott! Vad innebär det för Åre Extreme Challenge (ÅEC)?

– I år satsar vi specifikt på att locka fler kvinnor till tävlingen. Kollar man historiskt på könsfördelning bland deltagarna i ÅEC så har det tyvärr stått väldigt stilla på damsidan. 19-20% deltagande tjejer varje år och en knappt märkbar ökning. Det tycker jag är väldigt synd! Jag vill inte på något sätt säga att det är en lätt tävling eller förringa den prestation som deltagarna gör men jag menar att alla kan klara av den, det handlar bara om hur länge man vill njuta av tävlingsdagen!

– En del i den här satsningen att nå ut till fler tjejer och kvinnor är att vi kommer hålla informationsträffar specifikt riktade till kvinnor där de bland annat får möjlighet att ställa frågor till erfarna kvinnliga ÅEC-deltagare. Vi börjar med den första infoträffen redan den sextonde november i Göteborg samt den sjuttonde november i Stockholm. Det verkar som att intresset är stort så förhoppningsvis kan vi förlägga event i fler städer, både norrut och söderut.

aec-paddling2-1024x680

aec-cykel-1024x680

Hur ska man göra som nybörjare för att lyckas ta sig igenom ÅEC!?
– Fyra till fem träningar per vecka räcker. Dock så kan det betyda att du behöver lägga om din träning till att tillbringa mer tid utomhus. Paddling och vana vid vatten kan absolut vara bra att träna. Mångfald i ett lag är också bra. Det sämsta du kan ha är egentligen två löpare som är kassa på de andra grenarna.

Men i vårt lag är vi nybörjare på allt utom löpning!?
– Okej, ja men om så nu råkar vara fallet så se till att ni specialiserar er på olika saker inom de grenar båda är nya på. Exempelvis att du blir jättebra på att meka med cyklar och den andra blir stark på kajak så du kan ligga på vågen bakom! Vinterträning som är bra för paddlingen är helt klart att åka längdskidor och staka mycket. Det ger en stark överkropp och framförallt så aktiverar det bålen på ett bra sätt.

Nu har jag precis skaffat mig en ganska billig mountainbike men som jag trivs med att cykla på, kommer jag att ta mig runt loppet på den?
– Absolut! Men glöm inte att du kommer att behöva bära din cykel då och då om du inte är en väldigt erfaren cyklist så cykeln ska inte vara för tung. Cykeln behöver inte vara fulldämpad utan en framdämpad cykel räcker. Är du kort så sikta på 26″ eller 27.5″. Lägg pengar på vinterdäck så du kan cykla även vintertid.

Vad rekommenderar du för kajak?

– Vilken kajak du har är inte så viktigt utan det viktiga är att paddla mycket! Hyr kajak eller gå med i en kajakklubb snarare än att köpa en väldigt rank kajak som du inte vågar ge dig ut och paddla i. Framförallt – GET YOUR ASS IN YOUR BOAT AND PADDLE!!!

Jag har förstått att det där med val av paddel är rätt noga?

– Femtio procent av startfältet (eliten ingår bland dessa) använder en wing-paddel men det går lika bra med en vanlig paddel. Rätt längd är viktigare än att paddeln är väldigt dyr och avancerad. Viktigast för nybörjaren är att den inte är för lång eller för tung. När du står upp och sträcker armen över huvudet skall paddeln nå upp till din handled.

aec-paddling-1024x680
Vad har deltagarna på sig under loppet?

– Vissa har våtdräkt under paddlingen. Det beror lite på hur frusen man är och hur rädd man är att trilla i vattnet. Omkring en fjärdedel av deltagarna har det. Det viktiga är att om du väljer att tävla i våtdräkt så måste du också ta dig tiden att träna i den, annars kan du få riktigt elaka skavsår. Viktigt vid val av kläder är också att man tänker på lufttemperaturen på tävlingsdagen och hur rädd man är för att trilla i vattnet.

Vad är den vanligaste deltagarmissen på ÅEC tror du?

– De flesta glömmer äta tillräckligt under loppet eller har ingen matplan. Testa matplanen, olika typer av energi, hur ofta du behöver äta och dricka etc. Sötpotatis är min egen favorit att ha med under tävlingens cykelsträcka. Jag bakar den i ugnen natten innan med kokosfett och kanel. Den får en perfekt konsistens och är väldigt god. Det blir ett bra komplement till energibars och gels tidigare under tävlingen.

Vad har varit dina största framgångsfaktorer som multisportare?

– Koll på detaljerna – att ha en väl genomarbetat tävlingsplan. Det gäller inte bara logistik och nutrition utan även att ha en strategisk game-plan. Den kan vara scenarioanalys-baserad och gå igenom hur du tacklar mentalt att hamna först eller sist i loppet exempelvis. Under loppet orkar du inte tänka på grund av all anspänning så mentala strategier ska vara klara innan loppet börjar.

Scott Cole

Scott Cole. Foto: Johannes Poignant


Något annat du vill skicka med oss och andra förstagångsdeltagare på vägen?

– Alla kan klara av den här utmaningen! Det är bara en fråga om tid. Det kommer att göra ont och det är en utmaning men se till att njuta av loppet och upplevelsen i den vackra jämtländska naturen. Glöm inte att njuta av stämningen och känslan på mållinjen när du går i mål på Åre Torg. Tävlingsdagen för ÅEC är min bästa dag på året – oavsett hur racet har gått!

Tack för din tid Scott och lycka till framöver!

Om skribenten

Amanda Mannervik

Innovationsvetare och coach som nu vidareutbildar sig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola i södra Lappland. Upptäcker gärna vackra platser i löparskorna, både på egen hand och tillsammans med andra. På Outside Sweden bloggar hon om en bransch i förändring, kärleken till naturen, uthållighetssport samt produktinnovation inom outdoor. Vill bjuda dig som läsare på inspiration, fördjupad kunskap och utmana till nya tankar. 

Liknande inlägg