Kristina Palténs nya bok ”Tänk om jag fixar det! Om den mentala inställningen bakom ett världsrekord – 48 timmar på löpband” har alldeles nyligen släppts. Boken handlar precis om det som titeln antyder: Den mentala inställningen i att under den 5-7 november 2014 i princip inte kliva av löpbandet. Det har passerat ett par dagar sedan jag läste ut boken och det första jag associerar den med så här i efterhand är bajsnödigt i löparspåret, andras iver över världsrekordförsöket, hennes egna ödmjuka inställning till att göra något hon tycker är kul, gymkillarna som fascinerat och försiktigt tittar på hennes världsrekordförsök, mjölk och låten I´m simply the best.
Läsaren får följa Kristina Paltén i hennes förberedelser de sista 13 veckorna. Kort och gott: I löpspåret ackompanjerat av hennes tankar. Hon använder sig av ett väldigt lätt språk som gör att gemene man kan ta till sig det hon skriver. Det är inget daltande eller förskönande, snarare tvärtom: hon utesluter inte detaljerna. Det handlar inte heller om att lyfta ett världsrekord till skyarna eller att ge bilden av att det är enkelt att genomföra. Hon använder en ganska neutral och öppen ton och det blir därför trovärdigt. Precis som en vanlig dödlig har hon sina ups and downs. Varvat med löpningen lär läsaren känna Kristina genom att hon berättar sin löparhistoria.
Titeln på boken ger ett något krystat intryck som jag både har hört och läst innan. Men när jag börjar läsa får jag en helt annan bild. Den känns äkta och det är Kristina Paltén i bokformat, utan tvekan.

För er som har följt hennes löparäventyr vet att hon för inte så länge sedan kom hem från Iran. Att 48 timmar på ett löpband kan vara intressant i en hel bok är troligtvis ingenting mot att springa genom Iran. Hon har påbörjat boken om det löparäventyret och vi väntar med spänning på att få sätta tänderna i den boken.

Om skribenten

Kristina Nordenmark

Liknande inlägg