Vinden viner, solen skiner, havet slår in mot kusten med långa vågor som brusar likt kolsyrat vatten. Asfalten är ruskigt fin just nu, lika slät som det finaste sandpapper, och brädan jag står på glider fin fint. Längre fram ser jag kyrktorn närma sig för varje spark jag gör, ringmuren börjar även synas nu. Jag känner mig ruskigt cool när vi (jag och mina polare Niklas och Elias) glider in mot Visby på varsin longboard. Vi tjoar högt av glädje, nu känns det fantastiskt, men helt smärtfritt har det inte varit på vår resa runt Gotland…

Resan startade onsdag kväll (19:e april) när jag slutade passet vid min praktikplats på Barn- och Ungdomspsykiatrin, på akademiska sjukhuset i Uppsala. Jag mötte upp Elias och Niklas med vår lånade bil och sladdade iväg mot Nynäshamn där vi skulle hoppa över till färjan mot Gotland, raukarnas ö. Med varsin bräda och taggade som få satt vi på båten, hungriga på att komma iväg, jag var hungrig på mat också…

Vi anlände till Visby vid midnatt och det kändes absurt att hoppa av båten rätt på brädorna vi hade med oss och glida söderut ur stan. Skrattandes med en euforikänsla av frihet började vi rulla, ovana vid att bära tunga ryggsäckar på brädan så var det lite besvärligt att hitta en bra tyngdpunkt.

Strax utanför stan smällde vi upp tältet och kröp in i sovsäcken, jag somnade leendes, nu var vi igång.

Trots ett tidigt alarm skänkte solen redan sina första solstrålar som antydde på en bra dag. Let’s roll! Booyah!

Det första passet blev snabbt till det sista och 9 timmar skate:ande var avverkade. Skate-musklerna ömmade efter att vinden blåst mot oss med en tuff attityd större delen av dagen. Dock skulle det bli bättre dagen efter, då vinden skule vända så att vi kunde få medvind, en bit i alla fall.

För en dag sedan gick jag runt på avdelningen på praktiken, 24 timmar senare åker jag longboard runt Gotland. Jag älskar den kontrasten!!!

Våra högerben, alltså kickbenen, är stela när vi vaknar upp på fredags morgonen. Ingen av oss verkar kunna gå normalt, vi haltar oss runt när vi försöker samla ihop lägret för att komma iväg. Det biter i ländryggen när gör det första sparkarna på brädan, alla har vi våra krämpor. Dagen börjar med en ruskigt risig asfalt. Det känns som att en tvååring har försökt att pussla ihop stora duplo-bitar och misslyckats med att få dem att ligga intill varandra. Fötterna domnar efter ett litet tag till följd av skakandet, men medvind har vi alla fall. Det är nästan ingen trafik här ute på de små landsvägarna och våren omsluter vägen med nytillkommen grönska och fågelkvitter. Härligt!

Denna dag (dag 2) glider vi norrut längs med östkusten. Vi har chans att åka en omväg för att se några raukar på ett ställe, men vi känner inte riktigt att orken finns där, vi sparkar på. Det blir ca 9 timmar även denna dag. Äntligen ner i sovsäcken. Vi hinner nätt och jämt krypa ner när det börjar smattra på tältduken. En ruskigt go känsla! 😀

Morgonen därpå, lördag blir det ja, vaknar vi upp till att det ligger ett vitt snötäcke runt tältet. Galet…

Det är en kylig morgon när vi börjar rulla och nattens nederbörd ligger kvar på vägarna. Motvinden har växt sig ruskigt stark idag och visar tidigt att den inte tänker låta oss göra snabba distanser. Vi krigar oss framåt under förmiddagen och ibland är man nära på att blåsa av brädan. Våra små kartor vi lyckades få med oss på färjan över till Gotland är inte fullt uppdaterade då vi kommer fram till ett vägstopp.
Vägen är avstängd fram tills år 2020 på grund av en stor utgrävning, ett kalkbrott. What to do? Vi bestämmer oss för att gå förbi kalkbrottet. ”Obehöriga äga ej tillträde” står det på en skylt när vi närmar oss. Vid kanten på utgrävningen, ser vi dess enorma storlek. Att gå runt till andra sidan skulle ta oss några timmar. Det är lördag och ingen är där, hoppas vi. Vi bestämmer oss för att korsa, men bara det kommer att ta oss någon timma. Vi glider ner för en slänt och hamnar i ett månlandskap, det känns surrealistiskt. Det är gyttjigt i gropen och skate-skorna fastnar i leran, och leran fastnar i skate-skorna. Elias ser 10 cm längre ut helt plötsligt.

Ingen såg oss, vi klarade oss till andra sidan.
Vi fortsatte kriga i några timmar till under dagen innan vi skulle hitta tältplats. Det är ju nu sista kvällen men vi har fortfarande inte fått se någon rejäl rauk. Men det ska vi ändra på. Vi rullar ner till Lyckershamn där Gotlands största rauk, ”jungfrun”, vilar på en klippavsats. Perfekt tältplats tänker vi! Vi lagar god mat och njuter av en ruskigt fin kväll intill ”jungrfun”, imorgon intar vi Visby.

Känslan när vi rullade in till Visby var fet. Vi hade klarat det, vi hade rullat longboard runt Gotland!!! 😀

Trots att dessa mikroäventyr är relativt korta tidsmässigt blir de otroligt intensiva. Under dessa dagar släppte jag alla problem, alla inlämningsuppgifter jag har i skolan och alla måsten jag har hemma. Det enda som upptog mina tankar var rullandet, nästa delmål och den fina naturen. Det är här jag samlar min styrka och min ork att klara av vardagen lite bättre. Tömd på energi men med utvilade sinnen satte vi oss återigen på färjan tillbaka till fastlandet. Tack Gotland för den här gången, jag kommer tillbaka, var så säker 😉

Tack till Melkers kajak som bistod med den otroligt fina brädan som tog mig runt Gotland! Som dessutom är gjord av bambu, how cool is that?!

TACK för att du läst!

Instagram: @marcusaspsjo

Om skribenten

Marcus Aspsjö

Marcus Aspsjö, en av de yngsta äventyrarna Sverige har att erbjuda. Med sina 25 år har han dock genomfört en hel del, både större samt mindre äventyr. Hans äventyrarkarriär startade då han hoppade på sin cykel hemma i Lidköping och cyklade ner till Tanzania. Över berg, jagad av vildhundar, hamnade mitt i en revolution, korsade stekheta öknar, fick amöba, korsade världens kanske tuffaste cykelland, genom stamkrig, undslapp precis ett terrorattentat. Skulle detta vara avskräckande? Tvärtom så är äventyr numera en livsstil för denna grabb. Sedan dess har han vandrat över Island, paddlat kajak till Svarta havet, vandrat över Indien och åkt rullskidor över Australien. Vad väntar här näst? En hel del! Allt kommer du kunna läsa om här i bloggen.