Annons:

Nedräkningen har varit lång och nu är det nära. Nu stirrar vi årets viktigaste race, Ö till Ö, i vitögat. Tänkte att ni skulle få en quick-guide innan ni spenderar hela er arbetsmåndag på att följa spänningen i skärgården. Det är alltså inga sista minuten tips för andra racers utan lite kuriosa som kan förgylla 10 timmar framöver en datorskärm.

Swimrun? En sport där vi i lag om 2  tar oss fram genom att springa, simma, springa, simma och så vidare. Över en ö, ner i vattnet och vidare till nästa.

ÖtillÖ? VM i den här sporten. Start på Sandhamn och sedan rakt söderut i Stockholms skärgård för att landstiga Utö och korsa mållinjen efter 65km löpning och 10km simning.

Start? Måndag kl 6:00 på Sandhamn. För egen del håller sedan partyt på i ca 9 timmar.

Klädsel? Swimrunvåtdräkt, oftast med korta ben och armar och en dragkedja på magen. Samt löparskor för terränglöpning.

Tillbehör? Paddlar och dolme (flytmoj mellan benen för att inte fötterna ska sjuka som två ankare.

Så här ser set-upen ut för oss (och rätt många andra). Alltsammans finns i olika färger och former och folk gillar olika. Mycket utrustning finns nu att köpa men det finns en härlig “hemmasnickraranda” kvar i swimrun p g a, för bara några år sen var det så vi fick köra för att optimera våra möjligheter att ta oss fram snabbast möjligt både på land och vatten.

Då frågar den nyfikne om det inte går fortare med fenor? Jo det gör det! I vatten! På land är de lite bengliga att släpa på och att ta av och på tar sin lilla tid.

Uppladdning? Sista veckan inför ett så här stort race så gäller det att hålla sig frisk och glad. Det kommer att behövas när det känns lite krävt på Ornö, en 20km lång löpning mot sluttampen. Träningsmässigt har jag kört några korta pass i den fart vi tänkte hålla på tävlingen. Och däremellan lufsa runt lite men annan hyfsat lätt träning. Ungefär så här tror jag de ser ut hos de flesta. Träna lätt för att vara stark och pigg och viktigast av allt sugen på att sporta hårt och länge.

Matuppladdningen för egen del består av vanlig mat men lite extra. Mest för att försörja kroppen med bränsle så att immunförsvaret är på topp och lite extra laddad blir jag nog på köpet. Sista måltiden, frukosten kl 5:00 är ingen rolig historia, går en tugga av en macka ner är det bara att fira.

Racet då? Det gäller att ha koll på sin kapacitet och sätta fart därefter. Det är en lång dag och det är på slutet det avgörs. Sista milen förlåter inte för att första milen var himla kul och spännande och gick i överljudsfart. Mest av allt är det en mental resa. Hålla ihop det, ha tävlingshornen kvar hela dagen, peppa sig själv och sin teammate. Att köra långa race kräver vilja och att målet är solklart. Ta sig till Utö så fort som möjligt.

Om skribenten

Marika Wagner

Jag trivs allra bäst på två hjul oavsett underlag, fast helst slingriga stigar upp och ner med rötter och lera. Men älskar också dagarna på havet i surfskin, till skogs i löparskorna och på berget i pjäxorna. Min dröm är att fylla mitt liv med massor av min passion för naturen, äventyr, träning, tävling och att helt enkelt bli väldigt trött . Detta försöker jag göra till min verklighet varje dag, det är inte enkelt men det är värt det. Oftast. Faktiskt nästan jämt. Jag tror att vi alla skulle behöva mer drömmigt i livet. Om än bara lite, eller så kan du göra som jag och ta i från tårna.

Liknande inlägg