Annons:

Fotografen Martin Edström har tidigare skapat interaktiva 360-upplevelser från världens största grotta Son Doong och det Syriska flyktinglägret Zaatari. Senast hade han siktet inställt på Holifestivalen i norra Indien, som bäst sammanfattas i en total färgexplosion.

Martin Edström Det är en galen festival som i princip går ut på att familjer samlas i templen för att kasta färg på varandra i ett enda stort lycksaligt kaos. Det finns många underliggande lager, däribland hur man firar Krishna under denna festival – men för många handlar det helt enkelt om att fira kärlek, glädje och att våren har kommit”

holi-5

Efter att ha fotat grottan Son Doong, i Rwanda, på Everest och flyktinglägret Zaatari, nu Holifestivalien i Inden, varför?
”Som journalist har jag jobbat med flera tunga ämnen. Framförallt flyktingfrågan, som alltid är på tapeten i nyheterna. Där har jag velat ge människor möjligheten att göra virtuella besök i dessa flyktingläger – för att de med egna ögon ska få se hur det faktiskt är att bo i ett flyktingläger. Därför var det så fantastiskt kul att göra något radikalt annorlunda: att fota det glädjefyllda kaoset vid Holifestivalen i Indien. De flesta människor har någon gång sett bilder eller videos från färgkastandet under Holi, eftersom så många fotografer åker hit för att plåta vanliga bilder. Därför ville vi göra 360-video, för att folk verkligen skulle kunna få se kaoset inifrån. Att se vackra, skarpa, bilder från den här festivalen är väldigt annorlunda från att faktiskt vara där. Holifestivalen innebär i många situationer skräckblandad förtjusning, då man trycker sig själv och sina vänner genom enorma folkmassor medan folk kastar starka kulörer och färgat vatten åt alla håll. Det är helt crazy! Och jag tror man måste titta på detta i 360 för att överhuvudtaget kunna förstå vilken häftig festival det är.”

 

holi-3

holi-11Holifestivalen har blivit ganska väldokumenterad de senaste åren, var det svårt att skapa något nytt?
”Exakt! Nästan alla fotografer jag känner har ju varit där, det är en extremt väldokumenterad händelse. Därför var det så fantastiskt roligt att för första gången göra det i 360 grader. Oavsett om man tidigare sett Holifestivalen på bild kan man garanterat få ett nytt perspektiv på festivalen genom 360-materialet vi producerade”

 

holi-1

Hur var det att jobba med just 360 tekniken där? 

”Det var väldigt komplicerat. Ett av de största problemen med 360 är ju att man som fotograf alltid syns i bild, om man inte lämnar kameran och gömmer sig runt ett hörn. På Holifestivalen var det självklart helt omöjligt att lämna kameran någonstans, eftersom templen var till bredden fyllda med folk… Därför fick vi bli kreativa och hitta på lösningar där vi antingen fäste kameran på väggar eller objekt som redan fanns i templet – eller hitta på kompositioner som fungerar i 360 grader även om fotografen syns. Det är en ny era av fotografi, speciellt när man vill göra dokumentärt bildmaterial i 360 grader. Det är ett helt nytt sätt att tänka – och alla de svårigheterna gjordes ju såklart inte lättare av att vi var på en enorm festival i Indien!”

 

holi-10

Vad är det du vill förmedla med ditt berättande?

”Jag vill låta människor ta del av händelser och platser som om de var där. Jag vill att berättelserna känns i magen, så att det blir verkligt för användaren. Vi kommer från en tid där linjära berättelser, dvs berättelser från A till B, varit allt vi haft. TV, böcker, tidningsartiklar. Jag vill utforska hur vi kan släppa in användaren i berättelsen, och få en starkare upplevelse genom att få ta del av kontrollen.Det bästa jag vet är att ge människor nya perspektiv på saker och ting. Det är därför jag jobbar med interaktiva berättelser, 360-video och Virtual Reality. Allt handlar om att lyckas transportera användaren till en annan plats, så att de får uppleva storyn som om de själva var där. Det har alltid varit otroligt svårt med vanlig bild och video, men vi har verkligen kommit steget närmare med 360-video, och speciellt med Virtual Reality.”

 

holi-6

Och hur bilder man hinner ta/filma innan kameran är täckt av färg?

”Det var såklart en av de största utmaningarna i Indien! Jag vet inte hur många hundratals gånger vi fick ta ned kameran och putsa av den… Som tur var jobbade vi med en vatten- och dammtät kamera, så vi spolade bara av den när den fått för mycket färg på sig. Det gjorde att vi faktiskt kunde ta med oss 360-kameran in på platser där jag rentav skulle vara rädd att ta med en vanlig kamera. Så det var därför vi lyckades filma det vi gjorde, mitt inne i templen under den värsta färgkastningen!”

 

holi-12holi-2

Om skribenten

Daniel Breece
Chefredaktör

Liknande inlägg