Annons:

Har för några dagar sedan kommit hem från 33 dagars jobb i Tanzania. Mycket utmaningar och som alltid när man jobbar i Afrika, många skratt.

Tänker tillbaka på alla härliga deltagare och all härlig lokal personal som hjälpt oss upp på toppen två gånger direkt efter varandra. Mer om hur jag har haft det i ett senare inlägg. Tills dess, här kommer tio snabba tips för dig som funderar på att bestiga Kilimanjaro.

  1. Åk med en seriös researrangör. Antingen en från Sverige, eller anlita en på plats i Arusha eller Moshi, som städerna heter där du utgår ifrån. Väljer du att anlita en på plats, läs guideböckerna och välj en som finns med där. Det finns en svartlista i Arusha hos turistmyndigheten, kolla in den så att du inte åker med ett företag som lurar sina deltagare. Det finns många som vill tjäna snabba pengar på Kilimanjaro och Safari, så om du tänker köpa på plats gäller det att ha skinn på näsan.

  2. Var vältränad! Om du inte har varit på hög höjd innan går det inte att veta hur du kommer att reagera, men en sak är säker: ditt vältränade jag klarar höjden bättre än ditt otränade jag! Träna backe med 6 kg packning, lågintensivt och gärna även nerför i besvärlig terräng tex rullgrus.

  3. Ta god tid på dig. Du kommer antagligen bara att göra ett toppförsök i livet, så snåla inte med antal dagar för turen. Kilimanjaro görs på allt mellan 5-9 dagar. Fem dagar är alldeles för lite för att du ska ha en schysst chans. Jag rekommenderar 7-8 dagar och gärna en längre rutt så att du får till en bra acklimatisering.

  4. Ta det lugnt, pole pole som det heter på swahili. Går du bara med lokala guider kan det vara bra att veta att de har en förkärlek för att gå fort. Håll ett lugnt och stadigt tempo så kommer du hela vägen upp! Satsa på ca 3km/timme. Med mina grupper så går vi alltid i 50 minuter och rastar i 10. Kan låta militäriskt men det är viktigt att undvika att man stannar för ofta. Dels är det uttröttande, och dels är det skönt att komma fram.

  5. Släpp prestigen. Det finns en massa personal som är där för din skull, ta emot all hjälp som erbjuds. Ni kommer inte att komma ihåg när ni fick hjälp att bära dagpackningen, men ni kommer att komma ihåg när ni kom till toppen!

  6. ÄT, DRICK! Se till att få i er allt ni serveras. Du kan slippa problem med höjden genom att dricka minst 3liter per dag (ta med camelback och flaska), och äta ordentligt.

  7. VILA: många överskattar sin förmåga i början och tar ut sig de första enkla dagarna, så att de inte har några krafter kvar till toppnatten. Bli inte en av dem, spara på krafterna och vila!

  8. Solskydd, minst faktor 30 och gärna faktor 50. På 4000 m höjd är det lätt att bränna sig, även mulna dagar. Det finns stor risk för solsting. Solglasögon och solhatt på hela tiden.

  9. Varma kläder och varm sovsäck. Satsa på en sovsäck ner till minst -10, mer om du är frusen. Tjock dunjacka till toppen, det kan bli neråt -13.

  10. Vad du än gör, hyr inte kängor i Tanzania. Det gjorde jag på min första bestigning och de gick sönder efter andra dagen…

 

Sponsorer:
vitrilogor woolpower-log
tissot

Om skribenten

Mikael Nyman

Mikael Nyman är frilansande guide, Rope-Access Instruktör och konsult i friluftsliv och säkerhet. Han har långcyklat till Sydafrika. Passionen är att hjälpa andra hitta sina äventyr och utmaningar i naturen. Mikael guidar bland annat på Kebnekaise, Kilimanjaro, i Marocko, och på en höghöjdsbana utanför Uppsala. Här på Outside Sweden bloggar han om livet som guide, ger dig tips inför ditt nästa äventyr och filosoferar om friluftsliv.

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras