Houdini Sportswear & Filippa K, båda vinnare av Elle Conscious Award, innovatörer inom hållbarhet och den cirkulära produktionsmodellen, har gått ihop för att lyfta fram ett mer hållbart alternativ till traditionell konsumtion. Tillsammans erbjuder nu företagen uthyrning online.

Houdini och Filippa K har sedan ett par år tillbaka uthyrning i sina fysiska butiker. Som en del av digitaliseringen av dessa tjänster lanseras nu Houdini Rental och Filippa K Lease online.

”Konsumtion handlar om att ständigt göra aktiva val. Vi som aktörer inom en av världens smutsigaste industrier måste ta vårt ansvar genom att hela tiden möjliggöra hållbara val för våra konsumenter samtidigt som vi tillhandahåller högsta nivå på design och prestation i våra plagg. Att samarbeta med ett likasinnat företag i detta projekt är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut bredare” säger Eva Karlsson, VD Houdini Sportswear.

Houdini Rental finns på app.shing.it/houdini där man  bokar sina plagg som sedan betalas, hämtas och lämnas i närmaste butik som är ansluten till tjänsten.

Nästan hela Houdinis kollektion är återvinningsbar, återvunnen, biologiskt nedbrytbar eller Bluesign-certifierad. I samma anda satsar Houdini allt mer multifunktionella plagg som funkar lika bra på klätterklippan som på affärsmötet. Tidigare i år var det för just detta ganska gedigna hållbarhetstänkt som Houdini fick ta emot H&M & Elle Conscious Award 2017. Priset hyllar en aktör i modebranschen som på ett eller annat sätt jobbar utmärkande med hållbarhet.

Motiveringen löd: ”En pionjär inom hållbarhetsarbete, som fortsätter att flytta fram gränserna och med sin höga ambitionsnivå både utmanar och inspirerar oss andra. Hållbarhet är en självklar del i allt företaget gör – från designprocess och materialval till möjligheterna att förlänga livet på enskilda plagg och i slutskedet återvinna dem till något helt nytt. Ett cirkulärt arbete för en hållbar livsstil!”

”För oss innebär utmärkelsen ett erkännande att medvetenheten om miljöfrågor och socialt ansvar har ökat. Vi har jobbat med dessa frågor sedan många år och vi hoppas att medvetenheten nu är på väg att spridas till fler” säger Eva Karlsson, VD på Houdini Sportswear.