Annons:

Utvecklingsavdelning på Canyon ligger inte i lä. Tidigare i år lanserades downhillvidundret Sender som snabbt blev en av året stora nyheter på utförsscenen. I den helt andra änden av spektrat, där asfalten råder, lanserar de nu sin första landsvägshoj med skivbromsar.

Canyon Endurace CF SLX lanseras som en aerodynamiskt komfortracer med låg vikt som ändå är fullpackad med tekniska lösningar.

Canyon-1Vad menar man då med komfort?
Geometrin på Endurace är något kortare än i vilket ger en mer upprätt sittställning. Sitter gör man på en komfortstolpe som som tillåts flexa genom en delad parallellfjäderkonstruktion.

Den kommer även med bredare däck än vad som vanligt finns på en racer, 28 mm men har plats för 33 mm. Bredare däck passar skivbromsar bättre, ger mer vibrationsdämpning och bättre kontroll. De något bredare däcken gör att cykeln inte blir ovän med dig så fort du tar ut den på icke asfalterade vägar. Perfekt i Sverige där man inte alltid vet vad man kommer möta på för väglag. Fram är styre och styrstam integrerat till en enhet, vilket ger möjligheten till ett plattare och mer ergonomiskt styre.

Canyon-6Teknik då?
Genomgående axlar är numera standard på mountainbikes och sipprar så sakteliga över på racersidan. Endurace har 12×100 mm fram och 12×142 mm bak. Styvare och betydligt bättre för en hoj med skivbromsar. Vikterna på kompletta cyklar ligger mellan 7,2 till 7,4 kg.

Canyon-5Cykeln och kanske framförallt ramen har utvecklats i vindtunnel. Aero och komfort kanske låter som en motsats men Endurace verkar tveklöst lovande.

Summa summarum verkar Endurace CF SLX vara en riktigt mångsidig hoj som vi själva snart hoppas få sätta tänderna i rejält, om komforten ökar prestandan återstår att se.

Canyon-1-2

Canyon-4

Alla bilder: Canyon