Annons:
I augusti flyttade jag från Stockholm, där jag bott och arbetat i ett par år, upp till Storuman i Västerbotten för att läsa Fjälledarlinjen på Storumans Folkhögskola. Under v.44-45 var jag söderut i landet samt i Spanien för att genomföra årets upplaga av Ultra Trail Camp Montserrat och nu när jag kom hem igen var det minst sagt en köldchock att ge sig ut och springa i minus tio grader efter en vecka i t-shirtväder.

Så hur klär man sig egentligen bäst för löpning i kallt väder? Jag har inget klockrent svar på detta utan testar mig fram fortfarande. Den svåra avvägningen är att inte vara så varm att du svettas för mycket och bli kall av det samtidigt som du vill vara tillräckligt varm för att inte successivt kylas ned till en farlig nivå.

Instagram fick jag följande tips för löparklädsel i riktigt kallt väder:
– Lager på lager
– Vindtätt
– Avklippta gamla strumpor funkar fint som hand- och fotledsvärmare
– Shorts utanpå tajtsen
– Ull närmast kroppen

Precis som vid vandring så tänk underställ, värmande mellanlager samt vindskyddande skal. Under en kall vinter är ju fördelen att det inte regnar och därför behövs inget vattentätt plagg, utan en vind- eller softshelljacka med god andasfunktion fungerar bra som ytterplagg.

Detaljerna som gör skillnad
En liten detalj som jag tycker gör väldigt stor skillnad är att se till att inte ha några glipor i kläderna där det kan komma in kall luft. Stoppa ned underställströjan innanför midjan på tajtsen, ha ett par sockor eller benvärmare över fotlederna, handledsvärmare under handskarna och dubbla buffar så att du kan dra upp en över näsan men fortfarande vara varm runt hals och nacke. Det går utmärkt att andas igenom en buff av tunn ull och den hindrar näsa och läppar att domna av i kylan.

Om du som jag har väldigt känsliga händer så rekommenderar jag lagerprincipen även där. Jag springer nästan alltid med en tunn liner-fingervante i ull kombinerat med en stor och varm tumvante. Är det blåsigt, blött eller väldigt kallt drar jag även över en skalvante i ett GoreTex-liknande material ytterst.

På fötterna har jag oftast storfavoriten Inov8 X-Talon 212, eller om det är väldigt isigt och halt den metalldobbade Arctic Talon som i övrigt är lik X-Talon i utformningen. Jag har en precision-fit-läst i båda eftersom jag har en ganska smal fot och tycker om att känna att skon sitter fast på foten.
När jag sprang Sahara Marathon 2016 hade jag på mig ett par gaiters för att undvika att få in sand i skorna och det är något jag funderat på att testa även vintertid, men i det här fallet för att hålla snö och kyla ute. Det får bli nästa långpass!

Tänk också på att batterier tar mycket stryk av kylan. Här uppe är det inte många timmar om dygnet det är ljust vintertid och valet av pannlampa blir därför viktigt. I de pannlampor som går på batterier har jag bytt till lithium-batterier om jag vet att de skall användas under lång tid och där det är kallt.

För långpass i riktigt hård kyla skulle jag rekommendera att ha med en liten ryggsäck eller väst med extra förstärkningsplagg, t.ex. en torr ullunderställströja, en lätt primaloftjacka och dunkjol för att dra på dig om du skulle bli tvungen att stanna eller slå av på tempot av någon anledning. Att tillföra energi hjälper också kroppen att hålla värmen, så släng ned ett par extra energi-bars (se bara till att de är av en sort som går att äta även om de är stelfrusna) eller liknande i ryggsäcken för att ha om det skulle krisa.

Spring varmt och säkert i vinter och njut av det vackra snölandskapet!

Om skribenten

Amanda Mannervik

Innovationsvetare och coach som nu vidareutbildar sig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola i södra Lappland. Upptäcker gärna vackra platser i löparskorna, både på egen hand och tillsammans med andra. På Outside Sweden bloggar hon om en bransch i förändring, kärleken till naturen, uthållighetssport samt produktinnovation inom outdoor. Vill bjuda dig som läsare på inspiration, fördjupad kunskap och utmana till nya tankar. 

Liknande inlägg